Wachttips

 

Een voorsprong op uw behandeling?

Maak gebruik van onderstaande tips tijdens de wachttijd!

 

Activiteitenniveau

Bij psychische klachten is het vaak zo dat mensen te veel of te weinig op een dag doen. Bij een teveel aan activiteiten op een dag kunnen we overspannen raken. Te weinig activiteiten op een dag houden depressieve klachten in stand. Het vermijden van bepaalde activiteiten, omdat deze spanning geven kan angstklachten doen ontstaan of in stand houden. Blijf actief, maar doe dit met mate. Zorg daarnaast voor een afwisseling van verplichtingen en plezierige activiteiten. Gebruik daarvoor eventueel dit registratieformulier.

 

Afleiding

Als u merkt dat u veel aan het piekeren bent, is het de kunst om te proberen heel bewust aan andere dingen te denken, of met andere dingen bezig te zijn. Zo leidt u uw gedachten af van uw probleem. Bedenk dus voor uzelf welke dingen uw gedachten kunnen afleiden. Wat vindt u leuk om te doen, waarbij u uw aandacht actief nodig heeft, zodat uw gedachten ergens anders zijn. Vaak zijn dit actieve dingen zoals bewegen, een praatje maken, een film kijken. Moeilijk om een activiteit te bedenken die bij u past? Gebruik dit formulier met plezierige activiteiten!

 

Ontspanning

Waarschijnlijk heeft u wel gemerkt dat de spanning in uw hoofd ook spanning veroorzaakt in uw lichaam en uw gevoel. Probeer daarom regelmatig een ontspanningsmoment te nemen door bewust even te gaan zitten of liggen. Als u zich concentreert op uw ademhaling door rustig in en uit te ademen zult u merken dat de spanning minder wordt. Op internet en via Apps kunt u allerlei verschillende ontspanningsoefeningen vinden, maar wandelen, sporten, tekenen of muziek luisteren kunnen u ook helpen om rustig te worden. Gebruik bijvoorbeeld de mindfulness-app van het VGZ eens.

 

Inspanning

Voor volwassenen is de norm 30 minuten bewegen per dag, in blokjes van minimaal 10 minuten, ten minste 5 dagen per week, matig intensief (licht verhoogde hartslag en ademhaling). Voor mensen met een hoge BMI is de norm twee keer 30 minuten bewegen per

al winst is. Maak afspraken met mensen uit uw omgeving om de stap tot bewegen makkelijker te maken. Stevig wandelen is ook een vorm van bewegen.

 

Slaappatroon

Zorg voor voldoende slaap per nacht. Gezonde slaap varieert tussen de 5 en 10 uur per nacht, het optimum is voor iedereen anders. Problemen met slapen kunnen een gevolg zijn van of bijdragen aan psychische klachten. Hier vindt u een aantal adviezen die u kunnen helpen om uw slaap te verbeteren.

 

Wachttips

 

'Als je doet wat je leuk vindt, hoef je nooit te werken' (Ghandi)