Praktische informatie

Het antwoord op de meeste vragen over onze praktijk vindt u hieronder of bij FAQ. Toch nog een vraag? Bel gerust tijdens onze openingstijden of stuur een e-mail. Wij helpen u graag verder. U krijgt binnen 5 werkdagen antwoord. Natuurlijk mag u ook het contactformulier invullen.

MailenBellen

Verhinderd

Kunt u niet naar een afspraak komen?

Laat u ons dit minstens 48 uur van tevoren weten! Dat kan altijd, ook ’s avonds en in het weekend.
Belt u ons 0165 769 000 en spreek de voicemail in, of mailt u naar info@4mb.nl.

Let op

Als u de afspraak minder dan 48 uur van tevoren afzegt of verzet, dan ontvangt u van ons een factuur. We hebben immers de tijd voor u gereserveerd! U moet deze factuur zelf betalen. De zorgverzekeraar vergoedt die kosten niet.

Bekijk hier ons No Show Beleid

Openingstijden

Maandag 08:00 - 17:00
Dinsdag08:00 - 17:00
Woensdag 08:00 - 17:00
Donderdag 08:00 - 17:00
Vrijdag 08:00 - 17:00
Zaterdag / Zondag gesloten
SPOEDVoor spoedgevallen zijn wij enkel binnen bovengenoemde tijden bereikbaar. Bij spoed buiten deze tijden; neem contact op met de huisartsenpost.

 

.

Kosten en vergoedingen

Behandelingen voor volwassenen vallen binnen de basis GGZ (BGGZ) en specialistische GGZ (SGGZ). Uw zorgverzekeraar vergoedt de kosten. Wel betaalt u eerst uw eigen risico. Voor jongeren tot 18 jaar verloopt de vergoeding voor psychologische zorg via de gemeente.

Klik hier voor de tarievenlijsten.

Sinds januari 2022 is de GGZ over op het Zorgprestatiemodel. Wat dit voor u betekent leest u op onze pagina over het Zorgprestatiemodel: Informatie Zorgprestatiemodel

Wachttijden

We doen ons uiterste best om iedereen die een behandeling hard nodig heeft en daar een verwijzing voor heeft, zo snel mogelijk te helpen. Toch zijn er helaas wachttijden. Hieronder ziet u de wachttijden van de afgelopen maand, gerekend in weken. Het maakt niet uit welke zorgverzekeraar u heeft.

Wachttijd van aanmelding tot intake  (wachttijd tot intakegesprek)Locatie RoosendaalLocatie Etten-Leur Locatie Oudenbosch Locatie Breda
Laagcomplex 0-18 jaar0-2 weken3-4 weken1-2 weken-
Hoogcomplex 0-18 jaar0-2 weken3-4 weken1-2 weken-
 
Basis GGZ
Kind & Jeugd --*Geen wachttijd
Volwassenen4 weken**8 weken
Online4-6 weken
 
Specialistische GGZ
Kind & Jeugd ---Geen wachttijd
Volwassenen22 weken---
 
WMO
WMO0-1 week (Na toekenning door de gemeente)0-1 week (Na toekenning door de gemeente)0-1 week (Na toekenning door de gemeente)0-1 week (Na toekenning door de gemeente)

 

– Specialistische GGZ wordt alleen op locatie Roosendaal geboden, voor cliënten woonachtig in regio Roosendaal. In Breda bent u bij ons welkom voor Basis GGZ.
–  Cliënten worden alleen behandeld in de regio waarin zij woonachtig zijn; het is dus niet toegestaan cliënten uit regio Breda te verwijzen naar RoosendaaI
– Diagnostiek wordt alleen gedaan in de specialistische ggz, niet in de basis ggz.
– Wij bieden geen enkelvoudige diagnostiek; dit wil zeggen: diagnostiek zonder wens voor behandeling.
– Wij bieden geen crisishulp, opname op locatie of verslavingszorg.

Wachttijd vanaf intake tot behandeling  (wachttijd vanaf intakegesprek tot aan start behandeling)Locatie Roosendaal  Locatie Etten-Leur Locatie Oudenbosch Locatie Breda
Laagcomplex 0-18 jaar0-2 weken ***4 weken ***2-3 weken ***-
Hoogcomplex 0-18 jaar0-2 weken ***4 weken ***2-3 weken ***-
 
Basis GGZ
Kind & Jeugd ---Geen wachttijd *** (wachttijd tot diagnostiek: 4 weken)
Volwassenen 6 weken--6 weken
Online0-2 weken
 
Specialistische GGZ
Kind & Jeugd *--Geen wachttijd *** (wachttijd tot diagnostiek: 4 weken)
Volwassenen 8 weken **---
 
WMO
WMO0-1 week0-1 week0-1 week0-1 week

* Op deze locatie wordt deze vorm van zorg niet aangeboden.
** Indien er diagnostiek nodig is, kan de wachttijd langer zijn.
 *** Indien er sprake is van een specifieke behandeling als PMT, traumabehandeling, OKI-B of speltherapie, kan de wachttijd langer zijn. U kunt altijd contact met ons opnemen om na te vragen hoe lang de wachttijd precies is. Het kan zijn dat de behandeling op een andere locatie plaatsvindt, omdat de wachttijd daar korter is of de behandeling enkel daar beschikbaar is.

Te lange wachttijd?
Vindt u de wachttijd te lang? Neem dan contact met uw zorgverzekeraar en vraag om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt. De behandeling start dan binnen 10 weken vanaf de intake. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden, die zorgaanbieders en zorgverzekeraars samen hebben afgesproken.

Stappenplan

Uw behandeling is zo licht als mogelijk, maar zo intensief als nodig. We werken volgens een vast stappenplan, van aanmelden tot afsluiten. Vaste stappen in het proces zijn: aanmelden, screening, intakegesprek, bespreking team, rom-meting/basisdiagnostiek, vervolg intake/onderzoek, adviesgesprek hoofdbehandelaar/behandelplan, behandeling, betrokken omgeving, evaluatiemomenten, afronding en nazorg.

Bekijk hier de uitleg over alle stappen, van aanmelden tot afsluiten.

Intakegesprek

U heeft een intakegesprek met de psycholoog die u op basis van uw klacht het beste verder kan helpen. Daarom ontvangt u al voor het intakegesprek een uitgebreide vragenlijst. In het eerste gesprek bespreekt de psycholoog met u de klachten. Soms is een vervolgintake of (diagnostisch) onderzoek nodig om nog beter zicht te krijgen op de factoren die de klacht beïnvloeden. Het eerste intakegesprek duurt meestal xx minuten. Het secretariaat belt u om een afspraak te maken zodra de verwijzing en de uitgebreide vragenlijst binnen zijn.

Lees meer over de wachttijdtips tot aan het intakegesprek.

Samenwerking

Om u zo snel en goed mogelijk te helpen, werken we intensief samen met bijvoorbeeld huisartsen, fysiotherapeuten, algemeen maatschappelijk werk, scholen en jeugdzorg. Ook binnen onze eigen beroepsgroep werken we samen. Zo kunnen we u snel door of terug verwijzen als dat in uw belang is.

Lees meer over met wie 4MB samenwerkt.

Klachtenprocedure

 

We doen ons uiterste best om onze behandelingen en begeleiding perfect te laten verlopen. Toch kan een fout voorkomen. Als u dat zo ervaart, laat het ons dan weten. Wij leren graag van u. Ook als u klachten heeft over de behandeling, zoeken we samen een oplossing! Vindt u dat uw klacht onvoldoende door ons is opgelost? Meldt u dit dan bij Stichting Inzet Voor Zorg, en vermeld daarbij lidnummer 114.07.47.0284. U mag met uw klacht, evt. ook direct ondersteuning inschakelen via een onafhankelijke klachtenfunctionaris, zonder tussenkomst van een zorgverlener.

Privacy

Privacy is voor ons en onze clienten erg belangrijk. Wij werken altijd volgens de laatste AVG-richtlijnen. Daarom mogen wij het ‘Vignet AVG OK’ voeren. Dit vignet laat zien dat wij privacy serieus nemen, hierover binnen en buiten ons bedrijf goede afspraken hebben gemaakt en wij ons voortdurend inspannen om de wet na te leven.

 

Vertrouwenspersoon

Ontvang je zorg? Ben je ouder, wettelijk vertegenwoordiger of iemand uit het steunend netwerk? Heb je een vraag, probleem of klacht waar je niet uitkomt of met niemand kunt delen? Via Stichting inzet Voor Zorg kun je gebruik maken van een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Deze is gratis en helpt je een stap vooruit.

De vertrouwenspersoon is iemand die je kunt benaderen als er écht iets speelt. Hij kan:
– Luisteren naar je verhaal;
– Met je meedenken;
– Je informatie geven of advies;
– Je richting helpen geven;
– Je ondersteunen als je een kwestie of klacht hebt.

Wil je contact opnemen met de vertrouwenspersoon? Klik hier voor contactgegevens 

Handige links

MIND: Deze site geeft nuttige informatie over psychische klachten, behandeling en nog veel meer.

VCGT: Deze site geeft nuttige informatie over veel voorkomende psychische klachten en cognitieve gedragstherapie.

MIRRO: Zelfstandig aan de slag met online behandeling.

PsyNed: Zelftesten voor psychische klachten.

Mijn positieve Gezondheid: Online tool voor het helpen kiezen en bespreken wat voor jou belangrijk is.

Aanmelden

Heeft u hulp nodig? U kunt uzelf of uw kind aanmelden voor psychologische hulp of onderzoek bij 4mb.

“Men neemt de tijd voor je en er wordt aandacht besteed aan de vooruitgang. Ik heb het als fijn ervaren.”

(Waardering op Zorgkaart Nederland, 2 maart 2020)